تور ارمنستان

تور آنتالی , تور دبی , تور ترکیه , تور مالزی

تور ارمنستان

تور آنتالی , تور دبی , تور ترکیه , تور مالزی

جاذبه های گردشگری جزیره قشم

ماهی ها و آبزیان قشم که شامل آبزیان ظریف ، ماهی های تزئینی، مرجان ها ، صدف ، حلزون ، نرم تنان ، شقایق ها ، اسفنج ها ، عروس های دریایی و . . . می باشد در پناهگاه خود ، خلیج فارس که مکانی آرام و گرم می باشد زندگی می کنند. از ماهی های خوراکی خلیج فارس می توان به شاه ماهی ، شوریده ، حلواه سیاه ، سرخو ، شعری و . . . اشاره کرد ، گردشگران تور قشم فروردین 95 علاقه مند به ماهی ها و آبزیان قشم می توانند به این جزیره بروند و از نزدیک این موجودات را مشاهده کنند.

قشم جز جزیره های مهم و پر رفت و آمد خلیج فارس محسوب می شود که دارای بنادر قدیمی و پررونق اقتصادی می باشد که بازار بسیار مهم برای کالاهای کشورهای حاشیه خلیج فارس می باشد. در گذشته بنادر صیادی و بنادر تجاری در نزدیک هم قرار داشتند ولی امروزه برای پیشرفت اقتصادی بندرگاه های قشم به صورت اختصاصی خدمات به کشتی های تجاری و صیادان را به عهده گرفته اند شما می توانید در سفر تور قشم بهار 95 خود سری به این بندرها بزنید. از بندرهای مهم و شهرستان های قشم می توان به بهمن ، شهید ذاکری ،سلخ ، مسن ، سوزا ، کاوه ، لافت ، درگهان ، باسعیدو ، فجر ، شرکت نفت ، رمچاه ، کندالو ، طبل ، هنگام اشاره کرد. بعضی از این بندر ها علاوه بر این که خاصیت تجاری دارند برای گردشگری نیز از آنها بازدید می شوند مثل جزیره هنگام که مسافران تور قشم 95 به این جزیره توجه به خصوصی دارند.

 

 

مسجدهای معروف قشم

مساجد قشم با توجه به وسعت خود بیشترین مسجدهای ایران را دارد که تعداد آنها به بیش از 200 عدد می رسد که برای اهالی جزیره بسیار مهم است . آنها تمام مراسم و فرایض دیدنی خود را در مساجد انجام می دهند . از قدیمی ترین مسجد های قشم که گردشگران تور قشم بهار 95 از آن بازدید می کنند مسجد شیخ برخ در روستای کوشه است که این مسجد یک بار مورد بازسازی قرار گرفته است . این مسجد از بناهای تاریخی و قدیمی جزیره  است که جز جاذبه های سفر تور قشم فروردین 95 به شمار می رود . از دیگر مساجد قشم ، مسجد لافت که در ساحل غربی این روستا می باشد که طرح آن ساده و قدیمی است که در طلوع و غروب خورشید رنگ هایی متناسب با فرهنگ جنوبی ایران را پدیدار می سازد .

 

مطالب مرتبط:

جاذبه های گردشگری در جزیره

هتل تماشا کیش

 هتل تماشا در تور کیش در سال 1377 به عنوان یک هتل 3 ستاره به بهره برداری رسید. این هتل در سال 1391 برای رفاه بیشتر میهمانان گرامی بازسازی شد. هتل تماشا کیش نسبت به ساحل زیبای دریای خلیج همیشه فارس و بازار در موقعیت مناسبی برای میهمانان تور کیش قرار گرفته است که همین امر باعث میشود مسافرین محترم تعطیلات خوبی را دراین هتل بگذرانند. صبحانه و نهار و شام در هتل تماشا کیش از کیفیت خوبی برای میهمانان تور کیش برخوردار است. این هتل برای رفاه میهمانان تور کیش در جزیره سرویس استقبال فرودگاهی را درنظر گرفته است و نیز به آنها 50 درصد تخفیف پارک دلفین ها را ارایه می هد. این هتل دارای 60 اتاق با ظرفیت 2 و 3 و 4 و 5 تخته برای میهمانان تور کیش می باشد و از حدود 22 پرسنل تشکیل شده است. هزینه اقامت برای کودک 2 تا 5 سال در هتل تماشا کیش 7 هراز تومان و کودک بالای 5 سال اندازه یک شخص بزرگسال محاسبه می شود.

 هتل تماشا کیش حدود 10 دقیقه با فرودگاه و حدود 8 دقیقه با بازار فاصله دارد. ساعت تخلیه اتاق ساعت 12 و ساعت تحویل اتاق ساعت 14 در تور کیش می باشد. لازم به ذکر است این هتل در میدان امیرکبیر قرار دارد.

 امکانات رفاهی هتل تماشا کیش:

لابی، رستوران، کافی شاپ، نمازخانه، لاندری، ماهواره، آسانسور، صندوق امانات اختصاصی، پارکینگ ویژه میهمانانتور کیش و ... می باشد.

 

هتل تماشا کیش

هتل تماشا کیش


 

لابی هتل تماشا کیش

لابی هتل تماشا کیش


هتل اسپادانا کیش

هتل 3 ستاره اسپادانا در تور کیش در سال 1379 در جنب صدا و سیما کیش بنا شده است. مساحت این هتل 20000 متر مربع می باشد و از 79 اتاق و 221 تخت خواب تشکیل شده است. از مزیت های این هتل برای میهمانان تور کیش می توان به مجهز بودن آن به اتاق بیلیارد اشاره کرد. هتل اسپادانا کیش از فرودگاه 10 دقیقه و از مراکز خرید 5 دقیقه فاصله دارد.

 امکانات هتل اسپادانا کیش:

لابی ویژه میهمانان تور کیش، رستوران، کافی شاپ، لاندری، اتاق بیلیارد، گشت بازار، مینی بار و صندوق امانات، گشت سیاحتی جزیره، فضای سبز، تاکسی سرویس، نمازخانه، اینترنت در لابی، پارکینگ سرپوشیده، سالن ورزشی، صندوق امانات اختصاصی ویژه میهمانان تور کیش و...

 آدرس : کیش بلوار ایران، خیابان جامى ، جنب صدا و سیما

هتل اسپادانا کیش

هتل اسپادانا کیش


 

هتل اسپادانا کیش

هتل اسپادانا کیش


برچسب‌ها: هتل های معروف کیش,بهترین هتل های کیش,هتل های خوب کیش,معروف ترین هتل های کیش,
+ نوشته شده در دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ساعت ۱۳:۳۷ توسط elham khodabakhshi دسته : تور کیش نظر(0)

جاذبه های گردشگری در جزیره

پیست باگی کیش

پیست باگی کیش از جاذبه ها و تفریحات بسار جذاب جزیره کیش می باشد که همان ماشین های مخصوص شن نوردی می باشد. این سایت 400 متر برای باگی سواری در نظر گرفته است که دارای ماشین های 2 نفره نیز می باشد شما می توانید در سفر تور کیش نوروز 95 خود باگی سواری را تجربه کنید و همچنین این مجموعه دارای یک موتور چهار چرخ می باشد . این موتور ها دارای ویژگی هایی هستند که می توان به سبک و پرشتاب بودن ، سیستم تعلیق که باعث دفع ضربه بعد از فرور می شود ، اشاره کرد. در مسیر باگی سواری می توانید بعضی از جاذبه های توریستی کیش را نیز مشاهده کنید که کلبه هور ، درخت سبز، کشتی یونانی جز آن ها می باشد.مسافران تور کیش نوروز 95 اگر قصد بازدید از این جاذبه ها را دارند می توانند با باگی سواری علاوه بر تفریح و ورزش جاهای دیدنی کیش را تماشا کنند و خاطره یک سفر خوب را پدید آورند.

شاتل سواری در کیش

شاتل سواری در کیش از تفریحات بسیار پرطرفدار و هیجان انگیز در جزیره می باشد و یک تفریح آبی مفرح به حساب می آید. این تفریح به این صورت است که سوار بر تیوپ می شوید و به وسیله یک قایق تندرو بر روی آب کشیده می شوید. قابل توجه گردشگران تور کیش نوروز 95 باید مراقب باشند و نکات ایمنی را رعایت کنند زیرا در هنگام حرکت به دلیل نوسانات به داخل آب پرت نشوند هر چند اگر به داخل آب هم بیوفتند جای نگرانی نیست.

 

 

پرواز با جایروکوپتر در کیش

پرواز با جایروکوپتر در کیش را می توانید در سفر خود امتحان کنید ، این وسیله یه نوع ماشین پرنده است و شبیه به هلی کوپتر می باشد که به وسیله یک مهندس اسپانیایی در سال 1923 ابداع گردید . جایروکوپتر دارای ویژگی هایی می باشد که می توان به آموزش ارزان و ساده آن ، فروز اضطراری مطمئن، سرعت کم، قیمت کم نسبت به هلی کوپتر، هزینه پرواز کم نسبت به هلی کوپتر و . . . می باشد گرداشگران تور کیش نوروز 95 می توانند با پرواز با جایروکوپتر در آسمان بر فراز دریای خلیج فارس جزیره مرجانی کیش را تماشا کنند.


پیست اسکیت روی یخ در کیش

پیست اسکیت روی یخ در کیش از تفریحات جذاب در کیش می باشد که در مرکز خرید دامون قرار دارد ، این پیست دارای مساحتی حدود 200 متر مربع در طبقه دوم دامون می باشد. شما می توانید نمایی زیبا از دریا را از داخل سالن پیست مشاهده کنید و این خود یک خصوصیت منحصر به فرد برای پیست می باشد. گردشگران تور کیش نوروز 95 می توانند برای اولین بار می توانند این تفریح را درآیس رینک دامون تجربه کند. پیست اسکیت روی یخ در کیش دومین سالن اسکیت روی یخ در ایران می باشد همچنین با توجه به کمبود امکانات اسکیت روی یخ در ایران این مجموعه از مربیان ماهر برای آموزش افراد استفاده می کند که مسافران تور کیش نوروز 95 بتوانند از این تفریح لذت ببرند.


برچسب‌ها: جاذبه های گردشگری در جزیره,جاذبه های توریستی کیش,جاذبه های گردشگری کیش,
+ نوشته شده در دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ساعت ۱۷:۱۲ توسط elham khodabakhshi دسته : تور کیش نظر(0)

جاذبه های دیدنی و تفریحی کیش

اسکی کابلی در کیش

تور کیش نوروز 95 از جاذبه های مهم کیش به حساب می آید که در ساحل های این جزیره صورت می گیرد قابل ذکر است که با سرعت 28 تا 62 کیلومتر در ساعت در حین واحد 12 نفر می توانند اسکی کنند .تور کیش نوروز 95 این مکان محلی مناسب برای مسابقات داخلی و خارجی می باشد . گردشگران تور کیش نوروز 95 می توانند اسکی کابلی در کیش را در سواحل زیبای کیش که بسیار جذاب می باشد تجربه کنند و یا می توانند بازدید از این مکان را در برنامه های خود قرار دهند . تور کیش نوروز 95این ورزش بسیار ساده و لذت بخش است که هر مسافر تور کیش را به سمت خود جذب می کنند . گردشگران تور کیش نوروز 95 در سنین متفاوت می توانند از امکانات مجموعه اسکی کابلی در کیش در تور کیش نوروز 95 نیز استفاده کنند که شامل رستوران ، کافی شاپ ، آلاچیق  و ... می باشد .  

جت اسکی در کیش

تور کیش نوروز 95 از تفریحات پر طرفدار کیش می باشد که در کلوپ های این جزیره اجاره داده می شود و تور کیش نوروز 95می توانید نوع جت اسکی خود را از نظر قیمت و موتور انخاب کنید و از این تفریح لذت ببرید . شما می توانید طبق شرایط مشخص جت اسکی اجاره کنید که این شرایط برای گردشگران تور کیش نوروز 95 برای تور کیش نوروز 95 عبارتند از : به افرادی که کمتر از 20 سال می باشند به تنهایی جت اسکی اجاره نمی دهند آنها فقط می توانند با همراه بالای 20 سال خود به این تفریح بپردازند ،تور کیش نوروز 95 کودکان نمی توانند سوار جت اسکی شوند ، جت اسکی تا 2 نفر ظرفیت دارد ، افراد باید از جلیقه نجات استفاده کنند ، مسافران تور کیش نوروز 95 که قصد رفتن به تور کیش نوروز 95 را دارند بدانند که به یک گروه 2 دستگاه جت اسکی داده نمی شود و آقایان و خانم ها باید پوشش مناسب و مورد تایید مجموعه را داشته باشند . تور کیش نوروز 95قابل ذکر است که در هنگام سوار شدن باید مقرراتی رعایت شود که تا هر شی روی آب تا 100 متر فاصله لازم است ، به صورت موازی تا 100 متری ساحل راندن ممنوع می باشد ، گردشگران تور کیش نوروز 95 در زمان سوار شدن تور کیش نوروز 95 از هرگونه حرکات نمایشی و خطرناک اجتناب کنید. 

پاراسل و تیوب سواری کیش

تور کیش نوروز 95 از جاذبه ها و تفریحات هیجان انگیز کیش به شمار می رود که اکثر کسانی که به کیش سفر می کنند تور کیش نوروز 95این تفریحات را تجربه می کنند . شما می توانید در برنامه های سفر خود این تفریح را قرار دهید و گردشگران تور کیش نوروز 95 می توانند با سوارشدن تور کیش نوروز 95 بر چتر پاراسل که توسط یک قایق در ارتفاعات دریا کشیده می شوند و هیجانی وصف ناپذیر را داشته باشند . تور کیش نوروز 95 از تفریحات دریایی می باشد که در آبهای زیبای خلیج فارس انجام می شود .تور کیش نوروز 95 در انجام این گونه تفریحات قوانین مربوطه باید رعایت شود . تور کیش نوروز 95شاتل یا خفاش سواری که به آن تیوب سواری نیز گفته می شود از جاذبه های سفر تور کیش نوروز 95 می باشد که بر روی آب انجام می شود به این صورت که تیوب بادی توسط یک قایق تندرو کشیده می شود.

شبیه ساز پرواز در کیش

تور کیش نوروز 95 را می توان در مجتمع دامون در طبقه اول مرکز فلای دامون پیدا کرد که جز پرواز های تفریحی می باشد که شما تور کیش نوروز 95 می توانید از خودتان امتحان خلبانی بگیرید این مرکز اولین مرکز تخصصی برای پرواز های شبیه سازی شده در کشور می باشد . گردشگران تور کیش نوروز 95 که در این زمینه علاقه مند هستند می توانند تور کیش نوروز 95 را در محیطی زیبا که توسط این مجموعه فراهم شده و قابل ارائه می باشد را تجربه کنند .


خانه مردم شناسی بومیان کیش

تور کیش نوروز 95 در زمینی به مساحت 1200 متر مربع با قدمت 200 ساله بنا شده است . این خانه در محله سفین کیش واقع شده استتور کیش نوروز 95 که شامل 15 اتاق و 2 حیاط می باشد که به طور کلی معماری این خانه بومی و قدیمی می باشد . گردشگران تور کیش نوروز 95 که در این زمینه علاقه مند هستند می توانند به تور کیش نوروز 95 رفته و با فرهنگ و آداب و رسوم مردمان کیش آشنا شوند . در واقع این خانه نمادی از معیشت و زندگی مردم های کیش می باشد.تور کیش نوروز 95 این خانه در 80 سال گذشته خانه حاج عبدالله بن شاهین بوده که جز بزرگترین تاجرهای مروارید زمان خود بوده که خود او خانه را از سه نسل قبا خود به ارث برده است . شما می توانید در سفر خود با تور کیش نوروز 95 به تور کیش نوروز 95 بروید و از نزدیک روش زندگی اهالی کیش را ببینید ، تور کیش نوروز 95 همچنین قابل ذکر است که این خانه برای اهای سفین ارزش ویژه ای دارد در گذشته به عنوان مکتب خانه و مکانی برای یادگیری قرآن  تور کیش نوروز 95 نیز استفاده می شد . 

سواحل کیش

تور کیش نوروز 95 دارای ویژگی هایی از یک ساحل معومولی می باشد که هر فرد با هر سلیقه ای را به خود جذب میکند ، تور کیش نوروز 95 این سواحل و دریا جز جاذبه های دیرینه کیش به حساب می رود . ساحل های مرجانی زیر آفتاب به رنگ نقره ای می درخشند و این دریای زیبا با آب زلال از جاذبه های گردشگری برای مسافران تور کیش نوروز 95 می باشد. شاید کیش منطقه ای کوچک ساحلی باشد تور کیش نوروز 95 ولی می توان در آب های آن انواع ماهی های کوچک و بزرگ از نوع خوراکی و غیر خوراکی را دید. شما می توانید در سفر خود گشت و گذار در تور کیش نوروز 95 را در برنامه های خو جای دهید.


پلاژ آقایان کیش

تور کیش نوروز 95 جز مجموعه ورزشی و تفریحی کیش به حساب  می آید که در سواحل کیش مخصوص شنای آقایان تور کیش نوروز 95 ساخته شده است، از لحاظ مکانی این پلاژ در ساحل شرقی در کیش می باشد و همچنین دارای امکاناتی تور کیش نوروز 95 نیز می باشد که برای مسافران تور کیش نوروز 95 فراهم گشته است که می توان به اتاق ماساژ ، رختکن ، دوش ، نماز خانه ، قایقرانی ، زمین والیبال و هندبال ساحلی ، پارکینگ اشاره کرد .در تور کیش نوروز 95 دوش هایی از آب شیرین موجود می باشد که بعد از شنا و تفریح در این مکان می توانید با دوش آب شیرین می توان میکروب ها را از بین ببرید و تور کیش نوروز 95 با خیال راحت این مکان را ترک کنید . قابل تجوه گردشگران تور کیش نوروز 95 که قصد استفاده از این مجموعه را دارند ، از هتل های نزدیک به این تور کیش نوروز 95 می توان به هتل آنا ، هتل هلیا ، هتل اسپادانا ، هتل پارمیس اشاره کرد.


دوچرخه سواری در کیش

تور کیش نوروز 95 از جاذبه های این جزیره می باشد که مسیر مخصوص به خود را دارد که مسافت آن 75 کیلومتر می باشد که تور کیش نوروز 95 جدا از مسیر های ماشین رو است که قسمت اصلی آن در کنار جاده جهان می باشد . شما تور کیش نوروز 95می توانید در ایستگاه های مربوطه دوچرخه کرایه کرده و در کنار سواحل به تفریح دوچرخه سواری بپردازید. گردشگران تور کیش نوروز 95 برای تور کیش نوروز 95 می توانند به ایستگاه های موجود در مناطق مختلف جزیره مثل اسکله تفریحی ، کنار بازار مرجان ، پرشین گلف ، کشتی یونانی و دوچرخه کرایه کنند.


تقویم ایرانی

تقویم ایرانی

تقویم یا گاهشمار ایرانی از قدیمی ترین تقویم های دنیاست که بیش از 120 سال از عمر آن می گذرد. یکی از ویژگی های مشترک همه تقویم ها، اختصاص دادن اسامی خاص به روزها، هفته ها و ماه های مختلف سال است. علاوه بر این، همه گاهشمارها تابع دوره های گردش طبیعی است که از آن به عنوان معیاری برای تقسیم بندی زمان به واحدهای کوچک تر استفاده می شود. پیش از این که حرکت زمین به دور خورشید به عنوان مبنای تنظیم تقویم مورد استفاده قرار گیرد، از دوره گردش ماه به عنوان مبنا استفاده می شد که با مشکلات و کاستی های متعددی روبه رو بود. 

از این رو در زمان ملکشاه سلجوقی تقویم جلالی بر اساس چرخش زمین به دور خورشید تنظیم شد. تقویم هجری شمسی، تکامل یافته تقویم جلالی است که ویژگی اختصاصی آن را می توان برابری طول سال باتقویم طبیعی دانست. محاسبه دقیق لحظه تحویل سال نو و در نظر گرفتن لحظه تحویل سال نو به عنوان مبدا تنظیم گاهشمار هجری شمسی موجب شده است این تقویم به عنوان دقیق ترین در سطح دنیا شناخته شود. با مهندس علی اکبر نیری، کارشناس مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران درباره روش محاسبه لحظه تحویل سال نو و تقویم ایرانی گفت وگو کرده ایم که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم.
    

گاهشمار ایرانی بر چه مبنایی تنظیم می شود؟

در تقویم یا گاهشمارهای خورشیدی مانند گاهشمار ایرانی که به عنوان تقویم هجری خورشیدی (شمسی) از آن نام برده می شود، چرخش زمین به دور خورشید مبنای کار است. بر همین اساس که زمین به دور خورشید حرکت می کند، می توانیم تصور کنیم این خورشید است که به دور زمین حرکت می کند. در گردش یکساله خورشید به دور زمین، خورشید در موقعیت های مختلفی قرار می گیرد. در حقیقت خورشید از میان ستاره های مختلف عبور می کند. برای مثال اسامی ماه های مختلف در تقویم مانند حمل، جوزا یا سرطان، همان مکان هایی است که خورشید از بین آنها عبور می کند. در این مسیری که به نظر می رسد خورشید در آسمان می پیماید، در موقعیت های مکانی مختلف، ویژگی های مختلف آن مانند بعد و میل تغییر می کند.

این دو پارامتر در ستاره های دیگر و در تقویم به طور تقریبی ثابت است. ما به همه ستاره ها پارامترهایی مانند بعد و میل را نسبت می دهیم. خورشید در حین عبور از هر صورت فلکی، بعد و میل آن نقطه را به خود می گیرد. در واقع در این تقویم میل خورشید دائم تغییر می کند. آنچه طول روز و شب را تعیین می کند، همین پارامتر میل خورشید است. میزان میل خورشید نشان دهنده این است که خورشید چقدر بالاتر یا پایین تر از استوای سماوی است.

اول سال یعنی اول فروردین ماه و اول پاییز یعنی روز اول مهر ماه در تقویم، میل خورشید برابر با صفر است و خورشید به ترتیب در نقطه اعتدال بهاری و پاییزی قرار دارد. به عبارت دیگر، خورشید روی استوای سماوی قرار دارد. استوای سماوی بزرگ شده استوای زمین است. در اعتدال بهاری و پاییزی، خورشید به استوای زمین عمود می تابد. به این ترتیب خورشید در تقویم به نقاطی که روی استوای زمین قرار دارد، عمود است. 

در این لحظه میل خورشید صفر و طول روز و شب در تقویم با هم برابر است. به عبارت دیگر بین شب و روز اعتدال وجود دارد. از اول فروردین با گذشت هر روز، میل خورشید بتدریج افزایش پیدا می کند تا این که در تابستان میل خورشید به بیشترین مقدار یعنی 23.5 درجه می رسد. در تقویم در این وضعیت، خورشید به نقاطی که عرض جغرافیایی آنها 23.5 درجه است؛ عمود می تابد. بیشترین میزان میل خورشید 23.5 درجه است. یعنی در تهران که در عرض جغرافیایی 36 درجه قرار دارد هیچ گاه خورشید عمود نمی تابد؛ درتقویم چراکه هیچ گاه میل خورشید به 36 درجه نمی رسد. 

در تقویم زمانی که میل خورشید به 23.5 درجه می رسد در نیمکره شمالی بیشترین زمان روز و کمترین زمان شب را تجربه می کنیم. این نقطه انقلاب تابستانی است. اول دی ماه نیز انقلاب زمستانی است. در انقلاب زمستانی در تقویم میل خورشید به 23.5ـ درجه می رسد. در این شرایط شب طولانی تر و روز کوتاه تر می شود. عبور خورشید بین ستاره ها و چرخش آن به دور زمین موجب می شود میل خورشید در تغییرات دائمی باشد و این موجب به وجود آمدن فصل های مختلف در تقویم می شود.
    

لحظه تحویل سال نو چگونه محاسبه می شود؟

در تقویم خورشیدی مختلف، زمانی به عنوان آغاز یا شروع سال جدید در نظر گرفته می شود که قرار دادی است، اما در گاهشمار ایرانی، لحظه اعتدال بهاری که میل و بعد خورشید صفر است، به عنوان نقطه شروع سال یا همان لحظه تحویل سال در نظر گرفته می شود.
    

چرا در تقویم ایرانی هم با وجود دقیق بودن، لحظه تحویل سال نو در سال های مختلف تغییر می کند؟

طول سال 365 روز کامل نیست. بلکه 365 روز و 5 ساعت و 48 دقیقه و 45 ثانیه است. در تقویم به همین دلیل هر سال، لحظه تحویل سال حدود 5 ساعت و 49 دقیقه به جلو می رود. اگر اختلاف لحظه تحویل سال دو سال متوالی به طور دقیق 6 ساعت باشد، هر سال 365 روز و 6 ساعت است. به این ترتیب هر چهار سال یک بار در تقویم، باید یک روز به عنوان روز آخر سال به 365 روز سال اضافه شود و سال کبیسه داشته باشیم. بجز سال های کبیسه همه سال ها 365 روزه است، اما لحظه تحویل سال در تقویم ایرانی دقیق محاسبه می شود. بنابراین هر چهار سال یکبار، یک روز به مجموع روزهای سال اضافه می شود که این ساعت های کسری را جبران می کند.
    

چرا همیشه روزی که در آن سال تحویل می شود، روز آغاز سال جدید نیست؟

قاعده ای به نام قاعده نوروز تحویلی وجود دارد که می توان از آن به عنوان قاعده نانوشته نام برد. از سال 1304 تقویم ایرنی جنبه قانونی پیدا کرد و مجلس شورای ملی مصوبه ای را اعلام کرد که بر اساس آنتقویم هجری شمسی به رسمیت شناخته شد. 

در مصوبه مجلس قاعده نوروز تحویلی آورده نشده است، اما از سال 1304 تا امروز برای تعیین روز اول فروردین ماه در تقویم بر اساس قاعده نانوشته عمل می شود. به عبارت دیگر چگونگی محاسبه شروع سال یا تعیین نخستین روز فروردین نوشته نشده است. بر اساس این قاعده نانوشته، اگر لحظه تحویل سال، در نصف النهار استاندارد ایران در عرض جغرافیایی 52.5 درجه یا در شهر تهران، قبل از ساعت 12ظهر اتفاق بیفتد، آن روز در تقویم اول فروردین سال جدید است، اما اگر لحظه تحویل سال نو بعد از ساعت 12 ظهر باشد، روز بعد نوروز خواهد بود.

با توجه به این که این قاعده، یک قانون نانوشته است می توان از ساعت 12 ظهر یا اذان ظهر به عنوان مبنا استفاده کرد. اگر در تقویم لحظه تحویل سال بعد از ساعت 12 یا اذان ظهر باشد، آن روز آخرین روز سال قبلی است. امسال نیز با توجه به این که لحظه تحویل سال در تقویم بعد از ظهر است، روزی که تحویل سال در آن اتفاق می افتد روز 30 اسفند است و روز بعد از آن نخستین روز فروردین خواهد بود.
    

پس به این ترتیب هر چهار سال یکبار یک سال کبیسه داریم.

اگر طبق قاعده نانوشته عمل کنیم، بدون هیچ نگرانی سال های کبیسه خود به خود مشخص می شود. یعنی زمان تحویل سال تقویم را تنظیم می کند. اگر یک سال 365 روز و 6 ساعت باشد هر چهار سال یکبار یک سال کبیسه داریم، اما در حقیقت یک سال 365 روز و 5 ساعت و 48 دقیقه است. بنابراین کبیسه ها چهار یا پنج ساله است، یعنی گاهی پنج سال طول می کشد تا مجموع این ساعت های اضافی برابر با یک روز باشد.

اگر بخواهیم سال های کبیسه بعدی را اعلام کنیم باید محاسباتی انجام دهیم. تقویم میلادی یا گرگورین هم یک گاهشمار خورشیدی است، اما قاعده کبیسه در آن ساده تر است. سال های کبیسه بر اساس یک قاعده از پیش نوشته شده تعیین می شود. بر این اساس تصویب شده است در تقویم سال هایی که مضربی از عدد چهار است سال کبیسه است. اگر سالی دو صفر داشته باشد کبیسه نیست مگر این که اگر دو صفر آن را حذف کنیم، دو رقم باقیمانده به چهار قابل تقسیم باشد.
    

آیا ممکن است سالی در تقویم میلادی کبیسه باشد، اما در گاهشمار ایرانی کبیسه نباشد؟

بله. درحقیقت سال های میلادی و هجری شمسی با هم تطابق کامل ندارد. اما سال 1391 که سال کبیسه است با سال کبیسه 2012 میلادی مطابقت داشت. گاهی در این زمینه بین تقویم میلادی و شمسی اختلاف وجود دارد. به همین علت همیشه روز اول فروردین بیست و یکم ماه مارس نیست. بر اساس این قاعده از پیش نوشته شده برای تقویم میلادی می توان تعیین سال کبیسه را به دانش آموزان هم آموزش داد. به این ترتیب از همین حالامی توان سال های کبیسه را در تقویم میلادی پیش بینی کرد، اما این تقویم به اندازه گاهشمار ایرانی دقت ندارد. قاعده نوروز تحویلی، پیش بینی سال های کبیسه در گاهشماری را ایرانی را با مشکل مواجه کرده است، اما این گاهشماری از همه تقویم های دنیا دقیق تر است.
    

چرا تقویم ایرانی دقیق ترین گاهشماری است؟

گاهشماری ایرانی از این نظر که در اَن لحظه تحویل سال نو با روز اول فروردین تطابق دارد یکی از دقیق ترین تقویم هاست. بیشترین اختلاف لحظه تحویل سال با روز اول فروردین 12 ساعت است. پیش از گاهشماری گرگورین، سال میلادی بر مبنای گاهشمار ژولینی تعیین می شد. بر اساس این تقویم را هر چهار سال یک بار، سال کبیسه بود.

پس از گذشت 1200 سال آنها متوجه شدند در تقویمشان ده روز اختلاف نسبت به تقویم طبیعی دیده می شود؛ بنابراین سال 1582 میلادی منجمان سراغ پاپ گرگور سیزدهم رفتند و درباره تقویم تصمیم گیری کردند. پاپ دستور داد آن روز به جای پنجم اکتبر پانزدهم اکتبر اعلام شود. به این ترتیب آنها مجبور شدند به دلیل اشکالی که در تقویم میلادی پیش آمده بود ده روز را از تقویمشان حذف کنند تا گاهشمار میلادی با طبیعت هماهنگ شود. بر اساس قاعده ای که برای تقویم میلادی در نظر گرفته شده، تقویم آنها هر 3300 سال یک روز اختلاف دارد، اما گاهشماری ایرانی هیچ گاه با چنین مشکلاتی روبه رو نمی شود.

هتل سینگو قشم

هتل سینگو قشم

هتل سینگو قشم در منطقه درگهان این جزیره واقع شده است و در نزدیکی دریای همیشه خلیج فارس می باشد. این هتل 3 ستاره متشکل از 65 اتاق با امکانات رفاهی لازم مانند تلویزیون , یخچال , تلفن , سرویس بهداشتی و حمام و... می باشد. کافی شاپ و سالن صبحانه هتل در لابی آن قرار دارد که مسافران عزیز تور قشم نوروز 95 می تونند صبحانه خود را در لابی نوش جان کنند.

هتل سینگو قشم

از امکانات هتل سینگو می توان به رستوران , کافی شاپ , اینترنت پرسرعت در لابی , رم سرویس , تاکسی سرویس بنا به درخواست مسافران و.... اشاره کرد. علاوه بر این , هتل تا فرودگاه تنها 40 دقیقه با ماشین فاصله دارد. در نهایت اینکه هتل سینگو می تواند هتل مناسبی برای اقامت گردشگران عزیز تور قشم 95 باشد.

هتل سینگو قشم

 

مطالب مرتبط: